środa, 27 stycznia 2010

analfabetyzm wtórny, czyli nowe pokolenie studentów

studenci dostali polecenie napisania referatu na zadany temat, ale jeśli chcą, to mogą napisać na temat dowolny, byle związany z medycyną. i otrzymałaś:
10 plagiatów (wujek google wyszukał przy pierwszym podejściu)
10 prac niezrozumiałych całkowicie pod względem językowym i stylistycznym
20 prac napisanych w języku angielskim z polską składnią
kilka prac, które dają się przeczytać, zrozumieć i są nawet ciekawe....
eh.....
spędziłaś ostatnich kilka tygodni na czytaniu prac licencjackich tychże studentów. no dobrze, nie oszukujmy się, początków tych prac i ....włosy stanęły ci dęba, ręce i cycki opadły....
studenci nie umieją pisać....sądziłaś, że ten brak umiejętności jest tylko w języku angielskim. okazuje, że nieprawda, również po polsku nie potrafią sformułować poprawnych stylistycznie zdań, sensownie ze sobą połączonych. pięknie korzystają ze źródeł, brakuje im jednak jednego znaku interpunkcyjnego - cudzysłowu....
z czego to wynika? może z tego, że jedyne źródło wiedzy to telewizja i komputer. nie jest praktykowane czytanie, bo to za trudne. jeśli już w szkole jest omawiana jakaś lektura, to w najlepszym przypadku należy przeczytać jeden rozdział, a najlepiej to skorzystać ze streszczenia...no i skąd w takim razie dzieci i dorośli mają nauczyć się pisać poprawnie. dobrze, że ortografia chociaż za mocno nie szwankuje....
wstyd.....

Brak komentarzy: